START
_______________

Atari 16-bit

Floppy Drive
DIN14-IDC34
adapter


ACSI-SCSI interface

Video digitizer faST

MegaSTe SCSI
internal interface


ST RAMcart

Peter Putnik's
ACSI-CF Interface


Sack's PC-speed
remake project


Vortex AT-ONCE
remake project


Sack's AT-speed
remake project


MagicSAC+
remake project


ICD ST Hard Drive
Adapter BD
remake project


ICD Advantage SCSI+
remake project


ICD AdSCSI Micro
remake project


Realtime
Clocks


Matrix M110
GAL Pack


ICD Advantage SCSI
remake project


ICD Micro MegaSTe
adaptation project


Emagic LOG3
Interface remake


C-Lab Combiner
remake


Vortex ATonce-386SX
DIP version
remake project


Simple M68000
relocator


Vortex ATonce-386SX
MegaSTe version
remake project

JRI's ST4096C
remake project


TOS Card 2
restoration project

Vortex ATonce-386SX
MegaSTe version remake project

     Czas na wersję dla Mega STe. Jest to sprzęt różniący się od wersji DIP dla Atari ST.
Podczas gdy wersja DIP pracuje wyłącznie z szybkością 16MHz - ta ma możliwość
ustawienia 8 MHz, 16 MHz oraz 16 MHz z właczoną pamięcią cache. Z tego względu
logika jest trochę bardziej skomplikowana.

     Widok PCB z góry.
 


     Widok PCB z dołu - widoczny wtyk PLCC68 w podstawkę procesora 68K
 
 
     Schemat emulatora



     Schemat różni się od wersji DIP. Układ ma więcej możliwości konfiguracji. Poza tym
w działaniu niczym się szczególnym wersje nie różnią i to co jest właściwe dla wersji
DIP działa także dla wersji PLCC.

     Pliki:

Diagram in Eagle format
PCB Gerber files
PLCC Plug 3D STL file

U22 GAL Firmware
ATonce Software Pack
ATonce User Manual (German lang.)
 

     Schemat został stworzony metodami RE z oryginału i działa tak samo jak oryginał.
No prawie ;-) Jest kilka drobnych zmian wpływających dodatnio na stabilność. Poza tym
nie ma tutaj żadnych pułapek konstrukcyjnych. PCB jest 4-warstwowa ze względu na
dużą liczbę ścieżek i jej parametry nie pozwalają na samodzielne wykonanie. JLCPCB
wykona takie zlecenie tanio i dobrze :)

     Zdjęcie prototypu:


     Ta wersja wymagała stworzenia wtyczki do podstawki PLCC68. Po wykonaniu
kilku pomiarów przygotowałem model 3D i wydrukowałem wspornik do zbudowania
porządnej wtyczki do podstawki procesora. Na każdym z boków znajduje się 17 pinów
w rozstawie 1,27mm, które najpierw umieściłem razem z wspornikiem w podstawce,
wciskając całość "do oporu" i potem skleiłem poxipolem tak, żeby elementy się mi
nie rozsypały przed lutowaniem do PCB. Potem wszystko jest nie do ruszenia :)

     Kilka wskazówek związanych ze złożeniem AtOnce pomagających, gdy zostanie
zachowana odpowiednia kolejność.

1. Montaż zaczyna się od wlutowania rezystorów.

2. Wlutowanie kondensatorów 100nF z obu stron PCB.

3. W kolejnym kroku wlutowuje się układy scalone.

4. Teraz nastepuje wlutowanie procesora 386sx - prosze o pilnowanie położenia chipa
na PCB. Można się także posiłkować zamieszczonymi u mnie zdjęciami.

5. Kolejny krok to wlutowanie podstawek DIP pod pamięci oraz GAL16V8, PLCC pod
M68k, 387sx oraz XilinX3020. Tutaj polecam trick, który działa i nie ma wpływu na
podstawki i pewność łączenia - kładziemy podstawkę PLCC 'do góry nogami - tak że
widać blaszki stykowe do lutowania i naciskamy palcem ten środkowy plastik, żeby się
wyłamał. Po oczyszczeniu z resztek mamy podstawkę SMD przygotowaną do
ręcznego wlutowania. Tak wlutowuje się wszystkie podstawki PLCC, a po wlutowaniu
wkleja, na przykład poxipolem te kwadratowe wyłamane wcześniej plastiki do wewnątrz
podstawek (chodzi o wysokość chipa względem styków) Pilnuj orientacji podstawek.
Na PCB są umieszczone kropki oraz skosy oznaczające położenie.

6. Następnie wlutowuje się kondensatory elektrolityczne C10 i C11 - pasek na obudowie
oznacza + - na PCB też jest oznaczenie biegunowości.

7. Teraz wlutowujemy diody D1 i D2 - grot trójkąta wskazuje katodę (pasek na obudowie
szklanej diody)

8. Jako ostatni zostaje do wlutowania PLCC68 PLUG, który też ma skos orientujący
względem PCB. Nie można przegrzewać pinów ponieważ mogą się wytopić z plastików.
Nalezy w spokoju zorientować piny na padach PCB, złapać po nóżce na skos, a potem
szybko lutować. Powinno być OK.

     Emulator wyposażony we wszystkie opcjonalne podzespoły - koprocesor oraz tzw.
Fast-RAM. Całość przetestowana na komputerze Atari MegaSTe wypożyczonym mi do
testów przez DELY'ego - admina polskiego Forum Atari Area. Wielkie dzięki!

     Start emulatora taki sam jak w wersji DIP


     Test koprocesora 387sx


     No i oczywiście - Norton Commander

     Całość przekazuję jak zawsze za darmo. Proszę pamiętać, że emulatory zostały
odtworzone dzięki GGN i tIn, którzy udostępnili posiadane urządzenia. Wielkie podziękowania ode mnie i użytkowników Atari!

 

POLECAM!

     Uprzejmie proszę o szacunek dla mojego wysiłku
oraz masy czasu włożonych w ten projekt.
Wykorzystanie komercyjne zamieszczonych materiałów jest ZABRONIONE i to nie zostanie przeze mnie zmienione.